hoe start je een eigen website

12 juli 2021

Een website is voor elke ondernemer een must. Je hebt een professionele site nodig die vindbaar is voor Google (SEO). Hier kun je iemand voor inhuren, maar je kunt het ook zelf doen met – bijvoorbeeld – WordPress.

Bedenk wat je met de website wilt bereiken

Bedenk eerst wat je precies met je zakelijke website wilt gaan doen, voordat je uit enthousiasme direct een overeenkomst bij een hostingpartij afsluit.

Vergelijk het met het ontwerpen van een nieuw huis; dan ga je ook niet zomaar lukraak starten met bouwen. Je bepaalt vooraf hoe groot je slaapkamers moeten zijn en waar de stopcontacten komen. Controleer ook of er later een dakkapel aan toegevoegd kan worden.

Checklist zakelijke website

Zet daarom eerst op papier hoe de zakelijke website eruit moet komen te zien. Kijk onder meer naar zaken als:

  • Wat is het doel van de website?
  • Wil je informatie op de site delen of is het alleen een digitaal visitekaartje?
  • Wat voor navigatiemenu hanteer je (home, contact, info, route, diensten, cv etc.)
  • Wil je ruimte reserveren voor een blog?
  • Overweeg je om er in de toekomst een webshop aan te koppelen?

Dit is een belangrijke stap in het proces, omdat je de grootte en uitbreidingsmogelijkheden van een pakket op jouw voorkeuren baseert. Als je klein inkoopt (zonder uitbouwmogelijkheden) moet je uiteindelijk ‘verhuizen’ en dat is op lange termijn altijd duurder.

Optimaliseer je site voor mobiel

Men surft tegenwoordig steeds vaker op mobiele devices. Sterker nog: we spreken tegenwoordig al niet meer van ‘mobile first’, maar van ‘mobile only’.

Dat betekent dat je de customer journey op smartphones en tablets zo goed mogelijk moet inrichten. Dat heeft gevolgen voor de content die je plaatst op de homepage, maar ook voor detailapagina’s als artikelen of productteksten.

Tip! Optimaliseer je website voor mobiele gebruikers en presenteer de content met veel afwisseling.

Content snackable maken

Maak de inhoud van je website zo snackable mogelijk. Schrijf je regelmatig blogs over ontwikkelingen in jouw markt? Houd bij het schrijven dan een mobiele gebruiker voor ogen. Die heeft vooral behoefte aan snelle, hapklare en deelbare content en wil niet scrollen door lange lappen tekst.

Maak je content snackable en voeg hieraan de juiste visuele elementen (infographic, tabel, video etc.) toe. Zo vergroot je de kans dat de inhoud van jouw website beter wordt gevonden, gelezen én gedeeld op social media.

Bepaal de domeinnaam

Idealiter komt de bedrijfsnaam terug in de domeinnaam. Zorg dat het webadres in ieder geval de functie van jouw bedrijf weerspiegelt. Dus niet joostisgoedmetcijfers.nl, maar groeneveldaccountants.nl.

Dit komt de organische vindbaarheid in zoekmachines ten goede en geeft jouw onderneming direct een professionelere uitstraling.

Controle en registratie

Als je eenmaal de goede domeinnaam hebt gevonden, moet je controleren of deze nog beschikbaar is. De controle én registratie gebeurt bij de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN).

Dit doe je niet zelf: dit gaat via een registrar. Meestal is dit het bedrijf waarbij je het hostingpakket regelt – de registratiekosten van de domeinnaam zitten in het maandelijkse bedrag inbegrepen.

De verschillen in hostingkosten hebben vooral te maken met de hoeveelheid serverruimte die je gebruikt.

Kies een hostingpakket

Vanaf het moment dat jouw website de lucht in gaat, betaal je kosten voor de hosting. In begrijpelijk Nederlands: de huur van ruimte op de server.

De verschillen in hostingkosten hebben vooral te maken met de hoeveelheid serverruimte die je gebruikt. Als je veel foto’s en video’s wilt plaatsen, moet je meer serverruimte inhuren en betaal je dus meer geld. De prijzen beginnen voor een basic site al vanaf 5 euro per maand.

Basic zakelijke website

Een startende ondernemer die een basic zakelijke website wil opstellen (met professionele uitstraling) kan uitgaan van circa tien euro per maand. Dit is inclusief de kosten voor de domeinnaam.

De maandelijkse kosten lopen op bij uitbreiding, zoals ondersteuning van een helpdesk en extra serverruimte.

Kies een cms-systeem

Als je een duidelijke planning voor ogen hebt en de hosting in kannen en kruiken is, is het tijd om de website te gaan bouwen. Alle informatie op een website wordt beheerd met een Content Management Systeem (cms). Dit wordt ook wel de ‘achterkant’ van een website genoemd.

Met deze softwaretoepassing kun je als beheerder vrij eenvoudig de inhoud beheren op websites (en eventueel webwinkels). Vaak kun je als starter ook prima uit de voeten met een gratis cms-oplossing.

Er zijn verschillende open source systemen, waarvan de bekendsten toch wel WordPress en Joomla zijn.

Honderden templates beschikbaar

De uitbreiding van de basis van deze systemen kun je vervolgens zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt. Er zijn honderden templates (thema’s), vrij beschikbaar en er zijn daarnaast nog duizenden andere templates te koop.

Dit geldt ook voor plugins, zoals social media-buttons. Deze systemen zijn behoorlijk gebruiksvriendelijk.

Ontwerp je huisstijl

Deze huisstijl draagt bij aan een eigen identiteit en uitstraling. Een huisstijl is meer dan alleen het ontwerpen van een bedrijfsnaam en een logo.

Het is een middel om jouw identiteit te versterken en het werkt onderscheidend ten opzichte van je concurrenten. Je laat door het gebruik van kleuren, typografie en logo zien wie je bent en waarvoor je staat. Laat deze stijl overal in terugkomen:

Een lay-out in je huisstijl

Pas de lay-out van je website aan op jouw huisstijl. Het logo staat prominent in beeld en de kleur van de layout moet hiermee overeenkomen. Belangrijk om verder in gedachten te houden: houd de inrichting simpel. Less is more.

De online spanningsboog is zeer kort. Een bezoeker moet dus vrijwel direct vinden wat hij zoekt.

Een bezoeker moet niet vijf keer hoeven te klikken om bij de juiste informatie te komen. De online spanningsboog ligt ergens tussen de twee en acht seconden.

Houd er ook rekening mee dat mensen online dagelijks zo’n drieduizend impressies van nieuwssites en merkuitingen voorbijkomen. Je moet dus wel opvallen.

Video op website

Zet je website daarom niet vol met onnodige informatie. Dit leidt af van de essentie (lees: jouw product of dienst) en kan de bezoeker juist wegjagen.

Je kunt natuurlijk best een keer een filmpje plaatsen, maar doe dit dan als verrijking van een webpagina. De video moet ook zeker niet automatisch af gaan spelen op de homepage.

Word beter vindbaar met SEO

Nu de achterkant op orde is en de voorkant goed gestyled, nodigt de site uit om bezocht te worden. Maar dan moeten er wel bezoekers komen. Daar moet je zelf achteraan gaan, want bijna niemand loopt toevallig op de digitale snelweg even langs. Je moet je bezoekers naar je website zien te wijzen.

Dat kan via Google door middel van Search Engine Optimization (SEO), in het Nederlands bekend als zoekmachineoptimalisatie. Hiermee zorg je ervoor dat jouw website online beter vindbaar wordt. Je kunt hiervoor gespecialiseerde tekstschrijvers inhuren, maar zelf SEO toepassen is ook een mogelijkheid.

Google Analytics

Jouw online vindbaarheid met regelmaat analyseren in Google Analytics en optimaliseren speelt hierbij een grote rol. Hoe beter je meet, des te meer je weet over het zoekgedrag van potentiële klanten.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn